Reflekterat

Hur påverkas vi av reklam?

Att reklam skulle vara någonting negativt tillhör det förgångna, numera är reklam – i alla fall tv-reklam, någonting som många skrattar åt. I vissa fall har det till och med blivit som en serie, där vi följer karaktärers utveckling samtidigt som de gör reklam för diverese produkter. Ett exempel är ju ICA, då vi får följa Ica-stig och alla hans anställda. Det är en reklam som pågått länge och det verkar inte vara någon som tröttnat på de tokiga karaktärerna. Det är även Ica som blivit framröstad som årets roligaste reklamfilm. Även Beijer bygg, flygresor.se, Comviq och Comhem är med på listan över roliga reklamfilmer år 2015.

Och det är ju bra intressant det är här med reklamer, hur de påverkar människor. Många inser inte hur stor påverkan en reklamfilm faktiskt har, men det är för att man inte är medveten om att en människan kan ta in cirka 2 miljoner intryck per sekund. Det är självklart intryck som man inte är medveten om, men om man är medveten om det kan det vara lättare att första hur reklam fungerar.

Casinoreklam

Någonting som har blivit allt vanligare under 2015 har ju verkligen varit reklam för olika casinon. Det har varit allt från286370-miscellaneous-playing-cards nya casinon med bra bonusar och till äldre casinon som vill påminna sina konsumenter om att de existerar. I en av reklamerna har den så kallade “Teliapappan”, närmare bestämt Roland Nordqvist medverkat. Roland spelade Teliapappan under sex år och många var det som reagerade när han återigen syntes i reklam på tv. I den nya reklamen spelar Roland en granne till älgen Ture, och dem pratar bland annat om att spela på nätet. Mannen bakom tv-reklamen berättar:

– Då älgen Ture är en väldigt älskvärd karaktär behövde han en granne som vi kan bygga vidare berättelsen med. Vi ville även att grannen skulle vara någon som redan är etablerad och omtyckt. Roland var vårt förstahandsval och vi är jätteglada att han ville spela Tures granne

Reklam som inte är reklam

Det finns ju även reklam som folk inte ens inser är reklam. Ett exempel är triss i Nyhetsmorgon. Visst är allting sanning, de som kommer dit har ju vunnit på en vanlig trisslott och bjudits in till tv för att skrapa fram “den stora vinsten”. Så allting är på riktigt, men självklart är det ändå reklam för trisslotter – och nog blir du sugen att köpa en triss efter ha sett någon vinna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *